Mange er fremme med kritik af streamingtjenesterne og de vilkår, der er for betaling og indflydelse til kunstneren. Men knapt så mange har bud på løsninger eller alternative forretningsmodeller. En af dem, der har, er Anna Lidell, musiker og medstifter af musikplatformen Sleeve.
Hun håber, at hendes nye platform kan udfordre det etablerede streamingsystem, ikke mindst når det gælder kvindelige kunstneres plads i algoritmerne.

 

Musik på kunstnernes præmisser

”Sleeve repræsenterer en ny tilgang til musikbranchen, hvor traditionelle løsninger som streaming, sociale medier og live-scenen ikke længere er tilstrækkelige. Platformen tilbyder kunstnere en mulighed for at opbygge et stærkere forhold til deres publikum,” siger Anna Lidell, artist og medstifter af musikplatformen Sleeve.

Anna Lidell har et bredt kendskab til branchen både som artist og selvstændig musikproducer, komponist og pladeselskabsejer af Machinedrops og tidligere forperson for Autor.

Anna Lidell har stiftet platformen med sine to partnere, Jared og Josh, der hver især har årelang erfaring fra blandt andet Microsoft og Patreon i Silicon Valley.

Musikkens kunstnere er utilfredse med nuværende platforme

De fleste kunstnere – uanset køn – tjener næsten intet på klassiske streamingtjenester. En undersøgelse fra 2023, udarbejdet af den internationale artist organisation AIO, viser, at 90 procent af musikkens kunstner er utilfredse med deres streamingindtægter. Den gennemsnitlige betaling per afspilning på Spotify ligger på cirka 0,04 cent USD.

I modsætning til de etablerede tjenester, hvor kunstnere tjener en brøkdel af en cent per afspilning, lader Sleeve brugerne følge så mange kunstnere, de vil, gratis, og samtidig udvælge dem, de ønsker at støtte med et fast beløb hver måned.

”I stedet for at fokusere på småpenge og algoritmer som de traditionelle streamingplatforme, sørger Sleeve for, at pengene går direkte til kunstneren. Det giver dem frihed til at dyrke deres kernepublikum, skabe eksklusive oplevelser og bygge et langtidsholdbart fællesskab, uden at skulle jagte virale hits.”, siger Anna Lidell.

Anna Lidell 2020, foto: Emilia Theresa

 

Sanger og sangskriveren Vilma, som er aktiv på Sleeve, oplever, at platformen giver hende mulighed for at fokusere mere frit på musikken:

”Det føles som, om jeg faktisk ‘bare’ kan fokusere på min sangskrivning og lægge min energi i indhold, som faktisk når ud til dem, det er lavet til.”

Algoritmerne skaber skævvridning

Ifølge Spotifys egne data ændrede digital lytning, den måde vi opdager og lytter til musik. Hvor det engang var en ven eller en ekspedient i en pladebutik, der anbefalede ny musik, er det nu i høj grad en algoritme, der styrer vores musikforbrug.

Algoritmerne har en indbygget skævhed: kvinder og nonbinære artister udgør kun 23,1 procent af alle streams.

Ser man på, hvem der lytter og deres streamingforbrug, kan vi se, at der er forskel på præferencer, når det kommer til køn. 31,9 procent af kvinderne lytter til musik fra andre kvinder og nonbinære, mens mandlige lyttere streamer langt mindre fra denne gruppe. Her er andelen 19,2 procent.

Det har ifølge Anna Lidell historiske forklaringer:

” Fordi der i de sidste 100 år har været langt flere mænd i musikken, er algoritmerne trænet på en skæv repræsentation. Det er min opfattelse, at det er en af årsagerne til den massive kønsbias i streaming,” forklarer Lidell.

Anna Lidell 2020, foto: Emilia Theresa.

 

Anna Lidell bliver bakket op af tal, som viser, at Spotifys algoritmestyrede playlister forstærker denne skævvridning.

Fra passivt forbrug til aktivt fællesskab

Modellen hos Sleeve bygger på et aktivt fællesskab, hvor brugerne selv kuraterer deres feed, og kunstnerne har en direkte indsigt i deres publikum. Det kan ifølge Lidell være en fordel for DIY-musikere og soloartister, som ofte er kvinder, forklarer hun:

“Med Sleeve har man kontrollen over sine indtægter og sine fans, uden at skulle navigere i algoritmernes bias. Det giver en ny frihed for kunstnere, der gerne vil styre deres egen karriere.”

Langt fra reklamer og techgiganter

Artist og musikskaber, Signe Svendsen, udtrykker i et opslag på platformen, hvorfor Sleeve føles særligt meningsfuldt for hende som kunstner:

”Jeg synes, det er perfekt timing, at Sleeve tilbyder et sted, hvor man kan følge med i musikken og mennesket bag, langt fra reklamer og tech-giganter, ” skriver hun blandt andet, og understreger fordelene hun ser ved at være artist på sleeve:

”Sleeve giver mig mulighed for at dele sange, video og lyd i god kvalitet, og hvor det stadig er mig – og kun mig – der har rettighederne til det. Det føles som en stor frihed og åbner for et mod til at dele og en lyst til at være kreativ.”

Men står det tidsforbrug, kunstneren skal lægge i at producere særligt indhold til platformen så mål med den indtjening, man kan få tilbage?

Det har Anna Lidell ikke et entydigt svar på, hun får foreløbig god respons fra artisterne.

“De fleste artister bruger lige nu enormt meget tid på sociale medier, musikvideoer og behind-the-scenes-indhold—uden at tjene en krone på det. Vi har bygget et værktøj, hvor du kan blive ved med at dele din proces, men forskellen er, at du faktisk tjener penge på det. ”

Skarpt fokus på musikken

Platformen kombinerer elementer fra Patreon, Bandcamp og sociale medier, men med et skarpt fokus på musik som en selvstændig kunstart.

Hvordan man på Sleeve vil opbygge den kritiske masse af både fans og artister på platformen mener Anna Lidell at have en model for:

”Musik er meget netværksbaseret, derfor har vi lavet et program, som betyder, at man både som bruger eller kunstner kan anbefale en artist til at komme på sleeve, og hvis artisten så gør det, får den der har anbefalet en tredjedel af vores andel det første år.  Vi kalder det et ’referal program’, hvor man kan sige, det svarer til, at den der anbefaler gør noget af vores arbejde. Og derfor synes vi også, at det er fair, at vi deler ud af vores indtægt.”

Lige nu er der omtrent 60 artister, bands og musikskabere på musikplatformen, hvor artister som Pernille Rosendahl, Poul Krebs, Annika Aakjær og Mathilde Falch allerede har tilsluttet sig.

”Jeg håber, at Sleeve bliver en platform, musikbrugeren vælger, når man vil inspireres af musik,” siger medstifteren.