Store organisationer
kalder kulturministeren til handling: Nedsæt en arbejdsgruppe for musikkens streamingøkonomi
»Det er helt urimeligt, når en grundlæggende uholdbar digital industri får lov at udsulte den musikalske fødekæde for egen vinding«. Sådan skriver syv af musiklivets danske hovedorganisationer, der vil have Jakob Engel-Schmidt (M) til at nedsætte en arbejdsgruppe med fokus på musikbranchens udfordrede streamingøkonomi.
Debatindlægget blev offentliggjort af Kulturmonitor december 2024
Inden kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) gik på barsel, annoncerede han etableringen af en arbejdsgruppe for litteraturen, der skulle kigge på den lave afregning til forfattere og andre inden for det digitale bogområde.
Det viser både ansvarlighed og fremsyn, at kulturministeren aktivt vælger at kigge på kunstens vilkår i en digitaliseret virkelighed.
De seneste tal viser, at Spotify kommer ud af 2024 tredje kvartal med et overskud på 484 millioner euro, hvilket skyldes 21 millioner nye betalende abonnenter i samspil med den såkaldte bundling, som skruer betalingen til kunstnerne ned med godt fem procent. Bundling-modellen, hvor musikstreaming følger med andre produkter, er bredt benyttet i USA – og i Danmark via mobilabonnementer – men vi må formode, at Spotify i stigende grad vil overføre forretningsmodellen til det europæiske marked.
Så mens brugerne strømmer ind på musikstreamingtjenesterne, er betalingen for det enkelte streamede musiknummer blevet for lav. Derfor vil det kræve mere viden om de globale markedsmekanismer og forretningsmodeller, hvis vi aktivt skal gøre noget ved den markedsfejl.
Nye rapporter viser med tydelighed behovet
Tidligere i år viste en rapport fra det nordiske forvaltningssamarbejde Polaris, at streaming er forbrugernes foretrukne platform for at finde og lytte til musik, idet 95 procent af alle brugere på tværs af Norden streamer musik.
Der bliver samlet set lyttet mere til musik via gratis abonnementer på platforme som YouTube og Spotify Free end via betalte adgange. Det har en meget negativ indflydelse på kunstnernes indtægt.
Der er brug for mere viden om, hvordan vi kan regulere streamingmarkedet med henblik på at give mere rimelige og bæredygtige forhold for musikkens kunstnere
I en ny rapport fra den internationale artist-organisation IAO har man spurgt omkring 10.000 af musikkens kunstnere i Europa om deres tilfredshed med streaming. Her svarer over 90 procent, at de er utilfredse med betalingen og med den indsigt, de får i data omkring salg og tilgængelighed. Det på trods af, at EU har lavet et nyt direktiv, som skal sikre det selvsamme.
Samme konklusion når regeringens ekspertgruppe om tech-giganter frem til i deres tredje rapport, som netop er udkommet. Rapportens princip 2 peger på den manglende adgang til data som et samfundsproblem, fordi data »ligger i lukkede siloer – og ofte hos tech-giganterne«.
Det er med andre ord ikke en bæredygtig musikbranche, når stort set al musiklytning foregår et sted, hvor dem, der skaber musikken, hverken har indsigt i pengestrømmene eller får en fair betaling.
Et demokratisk problem for fremtidens fans og fællesskaber
Musikken er et afgørende parameter for diversitet, inklusion og social mobilitet. Det er den mest brugte og mest udøvede af kunstarterne, der indgår som en afgørende hjørnesten i vores liv og fællesskaber.
Derfor er det helt urimeligt, når en grundlæggende uholdbar digital industri får lov at udsulte den musikalske fødekæde for egen vinding. Det er et fælles ansvar at sikre et alsidigt musiktilbud, som er tilgængeligt for alle i fremtiden. Denne opgave tager big tech og streamingtjenester for nuværende langt fra på sig.
Der er brug for en arbejdsgruppe for musikkens streamingøkonomi, som undersøger, hvordan den nye lovgivning fra EU bliver efterlevet i praksis. Og der er brug for mere viden om, hvordan vi kan regulere streamingmarkedet med henblik på at give mere rimelige og bæredygtige forhold for musikkens kunstnere.
Den viden er afgørende for, at dansk musiks fremtid er bæredygtig – og ikke bliver afgjort i Los Angeles af tech-virksomheder.
Vi håber, at kulturministeren vil lytte og nedsætte arbejdsgruppen hurtigst muligt i det nye år.
Bag debatindlægget
Sara Indrio – Forperson i Dansk Artist Forbund
Tobias Stenkjær – Forperson i Danske Populær Autorer
Lasse Matthiesen – Forperson i Autor
Thomas Sandberg – Forperson i Dansk Musiker Forbund
Juliana Hodkinson – Forperson i Dansk Komponistforening
Ole Dreyer – Bestyrelsesleder i Musikforlæggerne
Loui Törnqvist – Forperson i Koda